Wednesday, February 25, 2009

PERAK HARI INI

APA PENDAPAT ANDA...???

MP: Rampas akhbar perbuatan 'samseng politik'
Feb 12, 09 11:57am

Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago menyifatkan tindakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) merampas akhbar rasmi PKR dan PAS - Suara Keadilan Harakah - sebagai satu perbuatan 'samseng' politik.

Kedua-dua akhbar berkenaan dirampas kerana memuatkan laporan mengenai pergolakan politik ekoran pembentukan kerajaan baru Barisan Nasional (BN) di Perak."Rakyat mempunyai hak untuk mendapatkan maklumat. Mereka sudah jemu dengan 'sampah' yang disiarkan oleh akhbar tempatan dan saluran televisyen, yang dimiliki atau ada kaitan dengan parti kerajaan," katanya dalam satu kenyataan hari ini. Katanya, isu-isu berkaitan dengan drama politik dan pembentukan kerajaan baru BN di Perak - yang didakwanya tidak sah - adalah perkara yang membabitkan kepentingan awam. Santiago berkata, rakyat membantah 'rampasan kuasa' tersebut yang mengakibatkan tumbangnya kerajaan negeri yang dipilih secara demokrasi."Mereka mempunyai hak untuk mengetahui kebenarannya," tambahnya.

Sehubungan itu, Santiago menggesa kerajaan dan Kementerian Dalam Negeri (KDN) supaya menghentikan taktik membuli itu dan sebaliknya diminta memberi tumpuan memulihkan ekonomi negara. 'Gangguan KDN' di samping itu, katanya, adalah satu kesilapan besar sekiranya tidak diperbaharui permit Suara Keadilan yang dijadual pada April depan.

Semalam, Ketua Penerangan PKR, Tian Chua dilaporkan berkata Suara Keadilan edisi krisis menggelegak politik di Perak menjadi sasaran rampasan KDN minggu lalu.Menurutnya, hampir 20,000 naskhah edisi 4-11 Februari dengan laporan "Perak cabar SPR ke mahkamah" dirampas di seluruh negara. Tian berkata, rampasan terbaru itu paling tinggi sejak organ parti itu mula mendapat sokongan meluas pembaca susulan kemenangan besar-besaran PKR dan pembangkang dalam pilihanraya umum, Mac tahun lalu.

Akhbar dwimingguan PAS Harakah yang memuatkan edisi-edisi terkini pergolakan politik di Perak dirampas di negeri itu, Kedah dan Selangor.Gangguan KDN juga didakwa berlaku di Pulau Pinang dan Johor.

Ketua pengarangnya Ahmad Lutfi Othman memberitahu Malaysiakini kelmarin, pihaknya sedang mengumpul maklumat jumlah rampasan kementerian berkenaan.


Cerita ni aku dpt dr seorang rakan emailer...
Berikut adalah beberapa komen dr kengkawan emailer jugak...


tokwan - 13/2/09
Amacam kita BOIKOT semua surat khabar....biar sampai tutup....jangan beli....kita pakat2 baca online jer....x payah bayar....klu dia tutup online lagi cantik....amacam. ...

milo_boy - 13/2/09
Setuju, saya dah lama tak beli akhbar bukan boikot, nak jimat.... boleh buat beli coklat untuk anak anak

No comments:

Post a Comment